ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2023-2024
ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΟΥΝ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΤΕΡΑΤΑ: Με αφορμή το κλασικό βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας «Η χώρα των τεράτων» του Maurice Sendak, σχηματίζουμε, μελοποιούμε και χορεύουμε «άγριους» χορούς, σχεδιάζουμε χάρτες φανταστικών τόπων και ζωγραφίζουμε τους εαυτούς μας ως άγρια τέρατα.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Ανάδειξη της αναδιήγησης όχι μόνο με την αφήγηση αλλά και με άλλα μέσα όπως είναι η μουσική. Αξιοποίηση των πληροφοριών που παίρνουν τα παιδιά από την ανάγνωση του βιβλίου για να σχεδιάσουν τον χάρτη του τόπου που ζει ο Μαξ και του τόπου των άγριων τεράτων. Μέσα από τη ζωγραφική αναγνώριση του τρόπου συμπεριφοράς τους.
Για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α’- Β’ Δημοτικού
ΟΙ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΜΙΑΣ ΚΛΩΣΤΗΣ: Με αφορμή το βιβλίο «Αντίο Καλτσούλη» του Benjamin Chaud ανακαλύπτουμε τις σκέψεις του ήρωα, παίζουμε παιχνίδια ευκινησίας και ευελιξίας, αναβιώνουμε παλιά έθιμα και χρησιμοποιούμε την κλωστή με διάφορους τρόπους.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Κατανόηση των πολλαπλών χρήσεων του ίδιου αντικειμένου.
Για μαθητές Α’- Β’ Δημοτικού
ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΡΑΤΑ: Μέσα από βιβλία ανακαλύπτουμε τα διασημότερα «τέρατα» της ελληνικής μυθολογίας και αφηγούμαστε τις ιστορίες τους.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Να κινηθούν με άνεση τα παιδιά ανάμεσα σε όλα τα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας και στους ήρωες που τα νίκησαν.
Για μαθητές Γ’- Δ’ Δημοτικού
ΜΑΣΚΕΣ: Εξερευνούμε τις μάσκες σε διάφορους πολιτισμούς, όπου η λειτουργία τους συνδέεται με τη μαγεία, τη δύναμη και την εξουσία, το χορό και την ψυχαγωγία. Γνωρίζουμε τις παραδόσεις, τους μύθους, τη συμβολική σημασία της μάσκας στον πολιτισμό και κατασκευάζουμε μάσκες από διάφορα υλικά.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Να γνωρίσουν οι μαθητές διάφορους πολιτισμούς και να κατανοήσουν τα κοινά του χαρακτηριστικά.
Για μαθητές Ε’- Στ’ Δημοτικού, Λυκείου
ΣΗΜΕΙΟ, ΕΠΙΠΕΔΟ, ΓΡΑΜΜΗ: στο ατελιέ του Καντίνσκι. Μαθαίνουμε για τον μεγάλο ζωγράφο της ρωσικής πρωτοπορίας και προσπαθούμε να ζωγραφίζουμε όπως εκείνος.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Εικαστική καλλιέργεια, πρώτη γνωριμία των παιδιών με τη ζωγραφική του Βασίλι Καντίνσκι
Για μαθητές Α’- Στ’ Δημοτικού
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ, 1922: Γνωρίζοντας την ιστορία μέσα από τη λογοτεχνία, την τέχνη, το παιχνίδι. Βιβλιοσκευή του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, που σχεδιάστηκε με σκοπό τη δημιουργία ενός διαύλου επικοινωνίας των παιδιών με τα ιστορικά γεγονότα, όπως καταγράφονται στην ιστοριογραφία, τις μαρτυρίες και τη λογοτεχνία.
Παιδαγωγικοί στόχοι: τα παιδιά να κατανοήσουν τα γεγονότα, να ανακαλύψουν δικούς τους τρόπους για να κρατήσουν ζωντανή την ιστορική μνήμη και να δημιουργήσουν μια νέα αφήγηση, ενώ παράλληλα ερευνούν τη διαχρονικότητα, τις συνέπειες των πολεμικών συγκρούσεων και τη διασύνδεση των ιστορικών γεγονότων της σύγχρονης εποχής.
Για μαθητές Γυμνασίου
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΙΣΤΟΤΟΠΩΝ, FAKE NEWS, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Κριτήρια αξιοπιστίας της πληροφορίας στο διαδίκτυο, αξιολόγηση ιστοτόπων ως προς τον πληροφοριακό τους ρόλο, σκόπιμη παραπληροφόρηση, προστασία προσωπικών δεδομένων.
Παιδαγωγικοί στόχοι: Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι το Διαδίκτυο είναι μια αχανής δεξαμενή πληροφοριών, συχνά ψευδών ή αναξιόπιστων. Να κατανοήσουν πώς μπορούν να βεβαιωθούν για την αξιοπιστία μιας πληροφορίας και πόσο επικίνδυνο είναι να διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις. Να αναπτύξουν την ικανότητα κριτικής σκέψης και «φιλτραρίσματος» όσων διαβάζουν στο διαδίκτυο. Να γνωρίσουν μηχανισμούς προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων.
Για μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΠΕ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ: Η Εκπαιδευτική Ρομποτική αναφέρεται στη διδακτική πρακτική κατά την οποία ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιώντας τα ρομπότ προσεγγίζει τη γνώση, άλλοτε μέσα από τα ρομπότ και άλλοτε για τα ίδια τα ρομπότ. Με τα ρομπότ μέλισσες της Βιβλιοθήκης (BEEBOT) οι μικροί μαθητές έχουν τη δυνατότητα έρθουν σε επαφή με την έννοια του προγραμματισμού, του συνόλου εντολών, της επίλυσης προβλημάτων, να επιλέγουν τη βέλτιστη διαδρομή σε χάρτη, να συγκρίνουν αποστάσεις, να τροποποιούν μια πορεία για αποφυγή εμποδίων, να συγκρίνουν τις αποφάσεις τους κ. α
Για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α’- Δ’ Δημοτικού*
*εφόσον δεν το έχουν παρακολουθήσει μέχρι τώρα και με διαβάθμιση δυσκολίας για τις μεγαλύτερες τάξεις
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ: Μέσα από μια σύντομη παρουσίαση της ιστορίας των κινούμενων σχεδίων οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πως φτάσαμε στη δημιουργία των σύγχρονων κινούμενων σχεδίων. Θα εξεταστούν έννοιες όπως του animation, της σκηνής, των πρωταγωνιστών, του φωτισμού, των λήψεων ανά δευτερόλεπτο, του «πράσινου πανιού» (green screen), κ.α . Με την τεχνική του STOP MOTION οι μαθητές θα φτιάξουν την δική τους μίνι ταινία με τη χρήση κινητής συσκευής.
Για μαθητές Ε’- ΣΤ’ Δημοτικού
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ: Μέσα από μια σύντομη παρουσίαση της ιστορίας των κινούμενων σχεδίων οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πως φτάσαμε στη δημιουργία των σύγχρονων κινούμενων σχεδίων. Θα εξεταστούν έννοιες όπως του animation, της σκηνής, των πρωταγωνιστών, του φωτισμού, των λήψεων ανά δευτερόλεπτο, του «πράσινου πανιού» (green screen), κ.α . Με την τεχνική του STOP MOTION οι μαθητές θα φτιάξουν την δική τους μίνι ταινία με τη χρήση φωτογραφικής μηχανής και ηλεκτρονικού υπολογιστή, ενώ θα εξασκηθούν σε τεχνικές μοντάζ και προσθήκης ηχητικών εφέ.
Για μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου
ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ: Εισαγωγικό εργαστήριο στη ρομποτική και τον προγραμματισμό. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να εξετάσουν πώς οι αισθήσεις οδηγούν τον άνθρωπο να πάρει αποφάσεις, πώς κάποια ζώα έχουν «επιπλέον» δυνατότητες μέσω των αυξημένων αισθήσεων που διαθέτουν και τέλος πώς οι μηχανές χρησιμοποιούν τους πλέον των 100 διαφορετικών αισθητήρων (μηχανήματα) ώστε να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις. Τέλος οι μαθητές θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν ώστε να δώσουν τις κατάλληλες οδηγίες στα ρομπότ της Βιβλιοθήκης (Mbot Ranger) προκειμένου να κινούνται αυτόνομα σε ένα τραπέζι χωρίς να… πέφτουν από αυτό.
Για μαθητές Ε’- ΣΤ’ Δημοτικού, Α’ Γυμνασίου
ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ: Οι μαθητές επικεντρώνονται στον προγραμματισμό των ρομπότ της Βιβλιοθήκης μέσα από περιβάλλον τύπου SCRATCH (οπτικός προγραμματισμός). Κάνοντας χρήση του συνόλου των συσκευών εισόδου και εξόδου των ρομπότ θα έχουν την ευκαιρία να τα προγραμματίσουν ώστε να ξεπεράσουν διάφορες προβληματικές καταστάσεις όπως αποφυγή σύγκρουσης, πτώσης, υπερθέρμανσης κτλ.
Για μαθητές Β’- Γ’ Γυμνασίου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τη χρήση μικροελεγκτών (ARDUINO και ESP) με σκοπό την εισαγωγή στον προγραμματισμό συσκευών. Οι συσκευές και ο τρόπος προγραμματισμού σε αυτή την εκπαιδευτική δραστηριότητα προσομοιάζουν περισσότερο με τις πραγματικές συσκευές και περιβάλλοντα προγραμματισμού που θα συναντήσει κάποιος στο μελλοντικό χώρο εργασίας. Εξετάζονται παραδείγματα όπου συσκευές δίνουν λύση σε προβλήματα της καθημερινότητας σε πραγματικές συνθήκες. Για παράδειγμα φτιάχνεται ένας συναγερμός για τη φύλαξη ενός χώρου ή ένας αυτοματισμός για την ασφαλή διέλευση σε μια διάβαση τρένων (σε κλίμακα).
Για μαθητές Λυκείου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΕΚΤΥΠΩΣΗ (3D PRINTING): Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την τρισδιάστατη εκτύπωση και πως αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις μέρες μας. Γίνεται αναφορά στο πως ξεκίνησαν οι πρώτες «εκτυπώσεις» υλικών, στους τρόπους δημιουργίας (αφαιρετικός – προσθετικός), στην πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται, στο κόστος, στην αντοχή, στην αναγκαιότητα σε σχέση με τη δημιουργία αντικειμένων σε καλούπια, στο λογισμικό που χρειάζεται ώστε να δημιουργήσει κάποιος ένα αντικείμενο προς εκτύπωση. Γίνεται προσομοίωση μιας εκτύπωσης για υπολογισμό χρόνου-κόστους και τέλος δίνεται μια εκτύπωση σε πραγματικό χρόνο.
Για μαθητές Γ’ Γυμνασίου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΓΙΑ 3D ΕΚΤΥΠΩΣΗ: Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με ένα λογισμικό δημιουργίας τρισδιάστατων αντικειμένων (CAD) με απώτερο σκοπό να μπορούν να σχεδιάζουν απλά αντικείμενα προς εκτύπωση. Με τη χρήση του TinkerCAD το οποίο αποτελεί εισαγωγικό και δωρεάν λογισμικό όλοι οι μαθητές θα είναι σε θέση να σχεδιάσουν και να εκτυπώσουν το αντικείμενό τους στον τρισδιάστατο εκτυπωτή της Βιβλιοθήκης.
Για μαθητές Λυκείου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ (VR): Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την εικονική πραγματικότητα και τον διαθέσιμο τεχνολογικό εξοπλισμό της Βιβλιοθήκης (VR Glasses). Αφού εξεταστεί η χρησιμότητα, οι μοναδικές δυνατότητες αλλά και πιθανοί κίνδυνοι της χρήσης των VR γυαλιών, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν περιεχόμενο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Virtualand της Βιβλιοθήκης που προβάλει πολιτιστικό περιεχόμενο της ευρύτερης περιοχής (Εικονική πραγματικότητα), περιεχόμενο όπου ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αλληλοεπιδρά με τα αντικείμενα του τρισδιάστατου κόσμου (επαυξημένη πραγματικότητα) και τέλος να παρακολουθήσουν πραγματικό βίντεο 360 μοιρών (Εικονική περιήγηση).
Για μαθητές Λυκείου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ: Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σκοπό έχει να φέρει σε επαφή τους μαθητές με την έννοια της τεχνητής νοημοσύνης, να δείξει την χρήση της, την εκπαίδευση των μηχανών, να εντοπιστούν πιθανοί κίνδυνοι από τη χρήση και να γίνει μέσα από παραδείγματα ο διαχωρισμός της σε κατηγορίες ανάλογα με το πεδίο εφαρμογής της. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να δούνε πως λειτουργεί ένα CHAT BOT (λογισμικό αυτόνομης συζήτησης) τόσο σαν χρήστες όσο και να «πειράξουν» τις απαντήσεις που αυτό δίνει μέσα από ένα πειραματικό CHAT BOT της Βιβλιοθήκης που θα εκπαιδεύσουν οι ίδιοι. Θα εξετάσουν την διαφορά με τις μηχανές αυτόνομης μάθησης (CHAT GPT ) και τέλος θα εκτελεστεί ένα παράδειγμα εκμάθησης από μηχανή μη λεκτικών πληροφοριών (Αναγνώριση προσώπου ή φωνής) σε πραγματικό χρόνο (GOOGLE TEACHABLE MACHINE).
Για μαθητές Γ’ Λυκείου
Σημείωση: Σε όλα τα προτεινόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα μπορούν να δημιουργηθούν πιο προχωρημένα μαθήματα κατόπιν αιτήματος από τους εκπαιδευτικούς.